Zeilendeschepen.nl is gestopt. Graag willen we alle zeilgasten bedanken voor het vertrouwen!
Voor vragen over bestaande boekingen zijn we nog bereikbaar via de e-mail (info@zeilendeschepen.nl) en telefoon (0517 20 10 23)
Voor vragen over bestaande boekingen zijn we nog bereikbaar via de e-mail (info@zeilendeschepen.nl) en telefoon (0517 20 10 23)
0517 20 10 23
Ik lees dat zeilendeschepen.nl is gestopt, wat betekent dat voor mijn boeking?
Zeilendeschepen.nl is per 1 juli 2023 gestopt met het aanbieden van zeilschepen en zeilvakanties. Het bedrijf gaat op andere voet verder. Alle geboekte reizen gaan gewoon door en worden, volgens dezelfde voorwaarden, uitgevoerd door onze partners en collega's. Het kantoor blijft ook bereikbaar voor vragen.
Transfers naar de afvaarthavens
Voor de (buitenlandse) zeilreizen dien je zelf de reis naar de afvaart- of aankomsthaven te regelen. Dit staat los van je reservering van je zeilreis. Het is het verstandig om je trein of vliegreis zo laat mogelijk te boeken en goed te kijken naar de voorwaarden. Indien een zeilreis geannuleerd wordt dan is Zeilendeschepen.nl niet verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt zijn voor de transfers.
Wat is inbegrepen in de huurprijs?
Huurprijzen van de schepen in Nederlandse wateren zijn inclusief 6% btw, haven/brug/sluisgelden, toeristenbelasting en brandstofkosten voor maximaal 1 uur motorvaren per dag. Als je per se een bepaalde verre bestemming wilt bereiken, en de schipper moet daar de motor voor starten, rekent hij/zij daar extra brandstofkosten voor.
Bij schepen die de Oostzee en Noordzee als vaargebied hebben is het havengeld niet bij de huurprijs inbegrepen. Deze betaal je achteraf, de kosten hiervoor kunnen namelijk nogal verschillen, de schepen gaan namelijk ook vaak voor anker en hieraan zijn geen kosten verbonden.
Hoe luxe zijn de schepen?
De charterschepen van tegenwoordig zijn van vele gemakken voorzien. Het gezellige dagverblijf met kombuis (keuken) vormt het middelpunt van het schip. Voor- en/of achterin het schip zijn de hutten met stapelbedden, een wastafel en (beperkte) opbergruimte te vinden. Enkele schepen hebben hutten met lage bedden). Op de meeste schepen zijn gemeenschappelijke moderne wc's en douches. Nagenoeg alle schepen beschikken over centrale verwarming.
De schepen kunnen onderling van comfort verschillen. Daarom werkt ZeilendeSchepen.nl met een kwalificatiesysteem: hoe meer sterren, hoe luxer. Deze sterren zijn echter subjectief, omdat ze niks zeggen over de zeilkwaliteiten of de sfeer benedendeks. Voor een goede indruk kun je het beste de foto's van de schepen bekijken en wij van zeilendeschepen.nl beantwoorden graag je specifieke vragen over de schepen.
Eten en drinken
Als je een heel schip met een groep hebt gehuurd, zorg je in principe zelf voor het eten en drinken. De kombuis is standaard ingericht met een fornuis en koelkast. Er zijn voldoende potten & pannen, bestek, servies, enz. aanwezig. Kruiden en dergelijken zelf meenemen. Denk ook aan theedoeken, vaatdoekjes, schoonmaak/afwasmidddel, toiletpapier en afvalzakken.
In sommige afvaarthavens is een supermarkt met een boodschappenservice. Van te voren kun je een speciale bestellijst invullen. Op de dag van aankomst worden de boodschappen aan boord gebracht. Onderweg zijn er in diverse havenplaatsen mogelijkheden om verdere inkopen te doen.
Je kunt er ook voor kiezen om de catering aan boord te laten verzorgen. Informeer naar de vele mogelijkheden. Houd er wel rekening mee dat als er een scheepskok mee vaart, er op de meeste schepen een hut voor hem of haar gereserveerd is.
Op schepen die ingericht zijn voor een dagtocht, is het vaak verplicht catering van het schip af te nemen.
Wat doen we als het hard waait?
In principe beslist de schipper wanneer het schip vanwege te veel wind in de haven moet blijven of dat er een alternatief plan wordt gemaakt. Een alternatieve route zou bijvoorbeeld richting het binnenland kunnen zijn. Dan vaar je via de kanalen en meren een mooie route.
Het hangt vooral af van de grote van het schip, de windrichting en vanuit welke haven je zeilt. Het komt echter zelden voor dat er helemaal niet gevaren kan worden.
Het is ook mogelijk een chartervaart verzekering af te sluiten met daarbij een stormverzekering. Dat kan via deze link: chartervaartverzekering
Is er catering mogelijk tijdens een zeiltocht?
Het is op praktisch alle schepen mogelijk om de catering te laten verzorgen door een kok. Van te voren wordt er dan af gesproken wat er allemaal verzorgd gaat worden. Het is ook mogelijk om de dranken te bestellen. Catering kan variëren van een simpele maaltijd tot een luxe meer-gangen diner.
Vaak kun je er ook voor kiezen om een niet compleet verzorgde catering af te nemen. Dan help je de kok mee met de voorbereidingen en de afwas, dit is de voordeligste keuze. Voor langere tochten is dit een mooie optie, je hebt niet de verantwoordelijkheid, moet een beetje meehelpen en toch staat er een lekkere maaltijd op tafel.
Houdt er wel rekening mee dat op sommige schepen een hut wordt vrij gehouden voor het personeel van de catering. In dat geval vermindert dus het aantal slaapplaatsen.
Per schip verschilt het menu en de daarbij behorende prijzen. Vraag gerust naar de mogelijkheden en dan maken wij graag een passende offerte.
Houdt de kok rekening met dieetwensen en allergieën?
Indien je dieetwensen of allergieën hebt kun je dit het beste overleggen voor het boeken. Vaak is het geen probleem en weet de kok met wat aanpassingen een alternatieve maaltijd klaar te maken. In de praktijk krijgen de koks steeds vaker te maken met speciale wensen en daar kan niet altijd rekening mee worden gehouden. Soms zal daarom van de klant ook wat medewerking worden verwacht als er speciale producten moeten worden aangekocht, die zullen dan bijvoorbeeld door de klant zelf moeten worden meegenomen.
Waarvoor is de boordkas?
Bij sommige zeilreizen in o.a. de Oostzee is het gebruikelijk dat je apart betaald voor de boordkas, dit geld wordt gebruikt voor de boodschappen, havengelden en toeristenbelasting. Dit wordt apart afgerekend omdat er in de Oostzee relatief vaak wordt geankerd en het dus lastig is om van te voren in te schatten wat de exacte kosten zullen zijn. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 20 en 25 euro per dag. Indien er geld overblijft dan krijg je dit uiteraard weer terug.
Mogen we meehelpen bij het zeilen?
Samen met de schipper en de maat een historisch schip onder zeil brengen is juist één van de plezierige groepsactiviteiten aan boord. De bemanning verwacht hulp van enkele passagiers bij het hijsen en strijken van de zeilen en bij het uitvoeren van manoeuvres. En in overleg met de schipper mag je vast wel even sturen als je dat leuk vindt. Tijdens het zeilen kun je zelf bepalen hoe actief je mee doet, er is genoeg tijd en ruimte om b.v. even lekker aan dek te luieren.
Wat is er in de keuken aanwezig?
De keukens op de charterschepen zijn vrij compleet uitgerust. Je kunt er prima uitgebreide maaltijden bereiden.
Koken doe je op een groot fornuis. Je treft er een gebruikelijke inventaris aan: koelkast, servies, bestek, potten & pannen, een waterkoker, een koffiezetapparaat of thermoskannen met filterhouders. Vele schepen hebben ook een vriezer en oven. Kijk bij de algemene voorzieningen van het schip voor de inventaris van de schepen. Koffiefilters met afwijkende maten liggen klaar voor gebruik. Wel meenemen: keukenlinnen, afwasborstel en afwasmiddel.
Sommige schepen kennen een boodschappenservice: je krijgt voor afvaart een bestellijst van een supermarkt toegestuurd. Alles wat je hebt ingevuld staat dan bij het inchecken aan boord.
Op alle schepen kun je, indien gewenst, catering bestellen. Neem contact op met ons kantoor voor meer informatie.
Eet de bemanning mee?
Over het algemeen eten de schipper en matroos graag een hapje mee. Aan boord worden hier vaak afspraken over gemaakt.
Zijn er handdoeken aan boord?
Er zijn standaard geen handdoeken aan boord. Zelf meenemen dus.
Je kunt wel handdoeken huren. Prijzen variëren per schip. Graag vooraf opgeven.
Is er beddengoed aan boord?
De bedden op de schepen zijn standaard uitgerust met een onderlaken en een kussen met een kussensloop. Je hoeft dus alleen een slaapzak of dekbed mee te nemen.
Je kunt dekbedden met overtrek huren. Prijzen variëren per schip. Graag vooraf opgeven.
Steeds vaker wordt een schip standaard verhuurd inclusief dekbedden, Dit staat duidelijk vermeld bij de specificaties.
Wat neem ik mee aan persoonlijke bagage?
Op het water kun je verschillende weersomstandigheden treffen. Neem dus kleren mee voor warme en koude temperaturen. Zomers kan het 's avonds aardig afkoelen. Handig is ook regen- of zeilkleding en laarzen. Comfortabele schoenen met profielzolen zijn praktisch voor aan dek.
Tip: stop je spullen in een opvouwbare tas. Koffers kun je nauwelijks kwijt in de hutten.
Wie verzorgt de eindschoonmaak?
Als je aan boord stapt, tref je een schoon schip aan. De bedoeling is dat je het ook weer schoon achterlaat. Je kunt zelf de eindschoonmaak verzorgen of deze afkopen. De kosten variëren per schip. Het bedrag kan je contant aan boord betalen. Op een aantal schepen is de eindschoonmaak inclusief of verplicht af te nemen.
Bij individuele zeilreizen zijn er geen schoonmaakkosten.
Is er 220 volt tijdens het zeilen?
In principe is er geen 220 volt tijdens het zeilen. Tenzij de schipper de aggregaat aan heeft. Dit verschilt per schipper en schip of dit mogelijk is. Ga er dus maar vanuit dat er geen 220 volt is onder het zeilen. In de havens heeft het schip walstroom en is er wel altijd 220 volt aan boord.
Ik lees dat zeilendeschepen.nl is gestopt, wat betekent dat voor mijn boeking?
Zeilendeschepen.nl is per 1 juli 2023 gestopt met het aanbieden van zeilschepen en zeilvakanties. Het bedrijf gaat op andere voet verder. Alle geboekte reizen gaan gewoon door en worden, volgens dezelfde voorwaarden, uitgevoerd door onze partners en collega's. Het kantoor blijft ook bereikbaar voor vragen.
Algemene Voorwaarden
Afwijkende Algemene Voorwaarden
Het merendeel van de schepen die wij aanbieden hanteren de standaard Algemene Voorwaarden van de BBZ. Er zijn echter een klein aantal schepen die de Reizigersvoorwaarden van de ANVR gebruiken. Dit staat duidelijk vermeld op het contract. Hier kun je de ANVR-Reizigersvoorwaarden teruglezen.
Waarom het garantiefonds?
Het Garantiefonds is sinds 2018 verplicht voor aanbieders van pakketreizen. Het geeft de boeker van de vakantie de garantie dat zij/hij het volledige bedrag terug krijgt in geval van een faillissement of surseance van betaling van de aanbieder.
Dit Garantiefonds geldt niet voor reizen korten dan 24 uur. Dus voor een dagtocht hoeft geen bedrag voor het Garantiefonds te worden afgedragen.
Betaling
Voor de betaling van een geboekt schip gelden volgende betalingstermijnen:
1e deel (50%): binnen 2 weken na boeking
2e deel (50%): uiterlijk 5 weken voor afvaart
Voor een individueel arrangement geldt:
100% binnen 5 dagen na boeking. Dit kan via iDEAL of via onderstaand rekeningnummer.
IBAN: NL55 ABNA 0114 1208 46 t.a.v. Zeilendeschepen.nl BV
BIC: ABNANL2A
KVK: 86347004
BTW: NL863938097B01